Close

Mentori beszámoló (KPIE)

Az adott projekt időszak 7 hónapjának legfontosabb céljai a fejlesztési tervek nyomon követése a fiatalokkal, diákokkal való közös munkában, az egyéni szociális és életviteli kompetenciafejlesztés megvalósulása a személyesen kitűzött célok mentén, illetve a diákok személyes motivációjának megtartása a projekt folyamata miatt. Ezen három cél mellé szorosan kapcsolódtak még olyan a projektben kiemelt célok, mint a nyomon követés, monitoring folyamatok beindítása és az innováció és szakmai fejlesztés vizsgálata. Utóbbira jó apropóként szolgált 10 fiatal, akik egy év és 30 mentori alkalom után kimentek a projektből és ez által május időszaka az ő összegző, záró értékelésükről is szólt.

November-december időszaka első körben a mentori alkalmak beosztásáról szóltak, nemcsak az adott két hónapra, de a projekt ezen időszakára, teljesen 2019. május 31-ig. Ebben két dolog okozott nehézséget, melyet sikeresen át tudtunk hidalni a konzorciumi partner szakmai tanácsaival, segítségével. Az egyik a januári félévi időszak volt, melyben a hevesi iskola partnernek már rengeteg tudása, tapasztalat volt, hiszen első kézből látják ezen időszak nehézségeit, megoldási lehetőségeit. A második nehézség 2019. májusban következett, hiszen 10 fiatal kiment a projektből, 10 új fiatalt pedig integrálni kellett a projekt szakmai programjába. Szakmai sikernek tartjuk, hogy két szakmai és konzorciumi partnerünk itt is sokat segített időmenedzsmenti, szakmai módszerek átadásával.

A leírt szakmai célokból a fejlesztési tervek nyomon követése és az egyénnek, a diákoknak szociális és életviteli kompetenciafejlődésével maradéktalanul elégedett vagyok, mint mentor. Legjobban a tíz kimenő fiatal összegzése támasztja ezt alá. Melyekből egyértelműen egy szakmai fejlődés, egyéni kompetenciafejlődések mutatkoznak meg. A diákok személyes motivációjának megtartása is sikerült, hiszen a tíz kimenő fiatalból, mindenki szeretet volna a projektben maradni, de száz százalékban a továbbtanulási indokok miatt ez nem vált lehetségessé.

Az időszak eredményei számokban nagyon szépek, sok tartalomról árulkodnak. A projekt ezen időszaka alatt 7 hónapig 20 fiatal, majd az utolsó hónapban, azaz májusban újabb 10 diák kapcsolódott bele. Szintén május hónapban 10 diák a projektből lezáró és értékelő mentor alkalmat követően és az elvégzett összegző, értékelő mérés elvégzését követően kiment a projektből. A 7 hónap alatt 340 mentor találkozó, alkalom valósult meg. Az évfolyamok palettája is bővült a projekt első időszakához képest, amelyben 10-11 évfolyam diákjai domináltak. Mert a bekapcsolódott új diákok közül többen kilencedikesek, illetve többen pedig 12 évfolyamosok lettek a tavalyi tanévhez képest. Számszakilag 4 fő 9., 6 fő 10., 14 fő 11., 6 fő 12. évfolyam diákja volt a mostani tanévben (2019/2020 tanév). Az iskola típus paletta tartja a sokszínűséget, melyben a gimnázium, szakgimnázium és szakközépiskola is megjelenik. 13 diák gimnáziumi, 10 diák szakgimnáziumi, 7 diák szakközépiskolai tanulmányokat folytat. A diákok szociális háttere is nagyon sokszínű maradt, úgymint lakóhely, például kis falu, kisváros, megyeszékhely egyaránt megtalálható. A diákok között többen bejárós és még több kollégiumi státusszal is bírnak.

Szakmai munka összefoglalásaként fontos megemlítenem a projekt ezen időszakában elért szakmai sikereket. A hat végzős diákból mind a hatan a továbbtanulás mellett döntöttek, ki egyetem, ki pedig szakképzés irányában. A jelenleg 11-es diákok mindegyike, azaz 14 fiatal is megerősödött továbbtanulási céljaiban, melyeknek a mentor találkozók alkalmával hangot is adtak. Szerintem a projekt igazi innovációja, hogy ezen személyes segítségnyújtó folyamat, a mentoráció óriási sikereket, eredményeket tud elérni, például a továbbtanulás ösztönzésében. A mentorációkon már a 9 és 10 évfolyam diákjaival is előkerülnek a továbbtanulás, pályaválasztás, a tudatos életvezetés témái. A projektben volt lehetőségünk külsős szakemberek bevonása mellet a fiataloknak szakmai programokat szervezni, illetve a mentor alkalmakat színesíteni. Ilyen külső szakember volt, pályaválasztási tanácsadó, életvezetési tanácsadó, vállalkozási menedzser, vállalkozásindításokat támogató start up-er, szociális szakember. A fiatalok visszajelzései alapján a mentori folyamatokban legtöbben önismeretben, önbizalomban fejlődtek. Többen fejlődtek konfliktuskezelésben, döntéshozatalban, verbális kommunikációban.

A következő projekt időszak két legfontosabb szakmai célja számomra, mint mentor az új fiatalok, diákok integrációja a projektbe és a projekt szakmai innovációjának monitori és hatásmérési folyamatainak szakmai támogatása.

Bálega János, mentor (KPIE)

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support