Close

Mentorálás és digitális tanrend

Mentoráltak a digitális oktatásban

Az Európában egyre súlyosabbá váló koronavírus-járvány miatt 2020. március 13-án Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor bejelentette, hogy március 16-tól az ország iskoláinak digitális oktatásra kell átállniuk. Ehhez nagyon rövid idő alatt kellett megteremteni, kialakítani a szükséges tárgyi, technikai, módszertani hátteret.

Fiataljainknál sok esetben az infrastrukturális feltételek nem (voltak) adottak: több mentorált nem rendelkezik számítógéppel, internettel vagy wifivel, sőt olyan probléma is felmerült, hogy okostelefon is csak egy van a családban, amire több felnőtt és több gyerek is igényt tartana. Szerencsére ezeket a problémákat – részben vagy egészben – sikerült megoldani ismerősök, barátok illetve intézményi háttér, már adott projektfeltételek, valamint a Kisebbségi Önkormányzat segítségével.

Diákjaink – az ország többi gyermekéhez hasonlóan – különbözőképpen reagáltak a kialakult helyzetre. Beszélgetéseinkből kiderült, hogy ki milyen gondokkal küzd, ki mivel tölti az idejét, kit mi aggaszt, mit tart a helyzet előnyének és hátrányának.

Előny:

–          Nem kell korán kelni.

–          Olyanra is van idő, amire korábban nem volt – pl. barkácsolni, főzni, olvasni.

–          Neten új ismerősöket, barátokat lehet találni. Pl. érdeklődési körnek megfelelően

–          Saját magukról is sok mindent megtudnak – fejlődik önismeretük.

–          Kiderül számukra, hogy ki az igazi barát, kire lehet számítani.

–          Megtanulnak együtt dolgozni –  csoportban, párokban.

–           Az informatikai tudásuk nő, több platformot, formát, ismeretszerzési lehetőséget megismernek, használnak.

–          Időbeosztásuk nem függ a többi diáktól – kivéve az online órák esetében.

–          Ha nem ért valamit, akkor egy-egy videót, magyarázatot többször is megnézhet.

–           Kreativitása fejlődik: leleményesen kitalálják pl. azt, hogy hogyan lehet sportolni, mit lehet felhasználni ilyen célra.

Hátrány:

–          Nincs annyi magyarázat, nincs közvetlen kommunikációs forma.

–          Sok a tananyag – lassabb az önálló feldolgozás.

–           Határidők betartása sokszor nehéz, mert több dologra, több tárgyra, több időpontra kell koncentrálni.

–          Otthon is többet kell segíteni a házimunkában, a ház körüli teendőkben.

–          Testvérekre is vigyázni kell, tanulásban segíteni, magyarázni.

–          Egészségügyi panaszok is előkerülnek: szemfájás, hátfájás, súlygyarapodás

–          Kevesebb mozgás van jelen az életükben, ellustulnak, unatkoznak.

–          Nincs edzőterem, át kell alakítani az edzésformákat, szokásokat.

–          Barátokkal, nagyszülőkkel nem tudnak találkozni.

–          Nem tudnak szórakozni olyan formában, ahogyan korábban megtehették.

–          Nehezebb jól beosztani az időt, napirendet tartani, ha nincs kötöttség.

–           Az online játékoktól, közösségi oldalak használatától, sorozatoktól való függőség egyre nagyobb, egyre több diákot érint.

–           Bizonytalanság az egyik legtöbbet emlegetett hátrány: nem tudni, hogy mi lesz, meddig tart mindez – különösen a végzősök panaszkodtak emiatt.

            Mentoráltjaim tehát tisztában vannak a digitális oktatás különlegességével, a saját helyzetükkel. Igyekeznek a lehető legjobban teljesíteni, feladatukat ellátni, megfelelni az elvárásoknak. Teszik ezt úgy, hogy tanulmányaik során soha nem kerültek ilyen helyzetbe, nem kellett ennyire különleges, furcsa szituációban helytállniuk. Szerintem ők is hétköznapi hősök.

                                                                                   Sebőkné Szegedi Tímea

                                                                                        mentor (EJROK)

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support