Esetmegbeszélés, szupervízió a konzorciumi munka keretében

  • 2019.07.09.

A szupervízió célja a segítő szakmában dolgozók mentális védelme és szakmai kompetenciájuk fejlesztése. A szupervízió fókuszában a szakmai személyiség áll, ami azt jelenti, hogy a személyiségfejlesztés a szakmai kontextus keretei között zajlik. Előfordulhat, hogy a segítő helyzetben a személyes érintettségünk, vakfoltjaink miatti bevonódás akadályozza munkánkat, elakadást okoz. A szupervízió segíti a problémákra való rálátást egy külső szemszögből. A szupervizor reflektív jelenléte, kérdései segítségével a szupervizált képes lesz rálátni önmagára, a saját működésmódjára, elsajátítja az önreflexió képességét. A szupervízió a gyakorlati tapasztalatokból kiinduló és oda visszacsatoló tanulási folyamat.

A ’Suliplussz’ projektben a 2019-ben megvalósuló szupervíziós programban a szakmai megvalósítók elsőként beszámoltak saját munkájukról, majd a megvitatták, hogy mely konzorciumi partner esetében vannak főként nehézségek a mentori munka kapcsán. Kuik Erika, a Seagull alapítvány mentora hangsúlyozta, hogy a gyöngyösoroszi általános iskola tanulói esetében nagy nehézségekkel néz szembe abban a tekintetben, hogy a gyerekek sokszor nem rendelkeznek a megfelelő motivációval sem a mentori munkafolyamatok, sem pedig a tanulás egyéb területeit tekintve. A partner mentorált tanulóinak nagy része roma származása miatt halmozottan hátrányos helyzetű tanulóként van az oktatási rendszerben nyilvántartva. A mentor szerint további nehézséget jelen ebben az oktatási intézményben az is, hogy a pedagógusok sem rendelkeznek minden esetben a kellő szakmai elhivatottsággal, a gyerekekkel kapcsolatos empatikus, támogató attitűd sok esetben hiányzik a nevelőtestületi tagoknál, ami nagyban megnehezíti a közös fejlesztő munkát.

 

Hasonló tapasztalatokról számolt be az EJROK mentora is, azonban itt a projekt gazda megjelenése miatt ezek a hátráltató tényezők kisebb mértékben vannak jelen. Strausz Erika és Bányai Ilona a szülőkkel való kapcsolattartás nehézségire hívta fel a figyelmet, s véleményük szerint ennek a problémának az esetleges kezelésével kellene mélyebben foglalkoznia a programnak, különösen a szakmák közötti multidiszciplináris esetkezelés miatt.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support