Esetmegbeszélés, szupervízió a konzorciumi munka keretében
A szupervízió célja a segítő szakmában dolgozók mentális védelme és szakmai kompetenciájuk fejlesztése. A szupervízió fókuszában a szakmai személyiség áll, ami azt jelenti, hogy a személyiségfejlesztés a szakmai kontextus keretei között zajlik. Előfordulhat, hogy a segítő helyzetben a személyes érintettségünk, vakfoltjaink miatti bevonódás akadályozza munkánkat, elakadást okoz. A szupervízió segíti a problémákra való rálátást egy külső szemszögből. A szupervizor reflektív jelenléte, kérdései segítségével a szupervizált képes lesz rálátni önmagára, a saját működésmódjára, elsajátítja az önreflexió képességét. A szupervízió a gyakorlati tapasztalatokból kiinduló és oda visszacsatoló tanulási folyamat.
A ’Suliplussz’ projektben a 2019-ben megvalósuló szupervíziós programban a szakmai megvalósítók elsőként beszámoltak saját munkájukról, majd a megvitatták, hogy mely konzorciumi partner esetében vannak főként nehézségek a mentori munka kapcsán. Kuik Erika, a Seagull alapítvány mentora hangsúlyozta, hogy a gyöngyösoroszi általános iskola tanulói esetében nagy nehézségekkel néz szembe abban a tekintetben, hogy a gyerekek sokszor nem rendelkeznek a megfelelő motivációval sem a mentori munkafolyamatok, sem pedig a tanulás egyéb területeit tekintve. A partner mentorált tanulóinak nagy része roma származása miatt halmozottan hátrányos helyzetű tanulóként van az oktatási rendszerben nyilvántartva. A mentor szerint további nehézséget jelen ebben az oktatási intézményben az is, hogy a pedagógusok sem rendelkeznek minden esetben a kellő szakmai elhivatottsággal, a gyerekekkel kapcsolatos empatikus, támogató attitűd sok esetben hiányzik a nevelőtestületi tagoknál, ami nagyban megnehezíti a közös fejlesztő munkát.
Hasonló tapasztalatokról számolt be az EJROK mentora is, azonban itt a projekt gazda megjelenése miatt ezek a hátráltató tényezők kisebb mértékben vannak jelen. Strausz Erika és Bányai Ilona a szülőkkel való kapcsolattartás nehézségire hívta fel a figyelmet, s véleményük szerint ennek a problémának az esetleges kezelésével kellene mélyebben foglalkoznia a programnak, különösen a szakmák közötti multidiszciplináris esetkezelés miatt.