Mentori beszámoló (EJROK)

  • 2019.06.03.

2018. június 1-jén 20 – különböző életkorú- diákkal kapcsolódtam be a „SULIPLUSSZ” Társadalmi innováció a hevesi Eötvös József Református Oktatási Központban (EFOP-5.2.4-17-2017-00003) elnevezésű pályázatba. A bemeneti mérés, illetve a fejlesztési tervek elkészítése után kiderült, milyen fejlesztési területekre kell koncentrálnunk, milyen kompetenciájukat kell erősíteni, alakítani.

A tanév folyamán tíz mentorálttal szinte heti rendszerességgel, összesen 30 alkalommal találkoztunk, és haladtunk a fejlesztési tervben megfogalmazott célok felé;  a többieknek havonta egyszer volt foglalkozása, így 12 mentori alkalmon vettek részt. Minden esetben a fejlődést, a fejlesztést tartottam szem előtt, ennek megfelelően állítottam össze a foglalkozások tematikáját. Ehhez nagy segítséget nyújtott a pályázat internetes oldalán (www.suliplussz.hu) megtalálható tananyag. Ebben elméletet és gyakorlati feladatokat egyaránt találtam. A gyerekek szívesen használták, érdekesnek találták, élvezték, ha a mentori alkalom során tablettel vagy digitális tábla segítségével ezen az oldalon dolgoztunk. Többször osztottam meg velük innen származó – de más oldalra navigáló – linket, amelyhez önálló, otthon elkészíthető feladatot kaptak.

A diákok fejlesztésében, problémáinak megoldásában mások is segítségemre voltak. Bátran fordulhattam az osztályfőnökökhöz, a kollégista gyermek kapcsán a kollégiumi tanárokhoz és annak vezetőjéhez. A szaktanárokkal is tartottam a kapcsolatot, hisz csak így kaphattam teljes képet a mentoráltak aktuális helyzetéről. A tehetséges gyermekek esetében fontos volt az adott terület szaktanárával, szakértőjével szorosan együttműködni, hogy minél jobb eredményeket érjünk el. De igaz ez a másik végletre is: a gyógypedagógus munkája elengedhetetlen a sikerhez, a javításhoz, a kudarcok csökkentéséhez. Éppen ezért vele is folyamatosan tartottam a kapcsolatot.

Fontosnak tartottam, hogy a diákok minél jobban megtanulják, hogy hogyan lehet önállóan többféle információhoz jutni, tananyagot gyakorolni. Felívtam a figyelmüket arra, hogy többféle lehetőségekkel találkozhatnak az interneten, amelyet akár a tanulmányaikhoz is fel tudnak használni. Az ajánlott oldalak több tantárgyhoz kapcsolódtak, többféle stílusúak voltak, többféle módszertannal rendelkeztek. Így mindenki ki tudta választani azt, ami neki a legjobban megfelelt. (Az iskola számítógépeit is használhatták, ha otthon vagy  a telefonjukon nem volt internet.)

Szerették a fiatalok, hogy őket érintő témákban külsős előadók is voltak nálunk, tanulhattak, kérdezhettek tőlük, dolgozhattak velük egyénileg vagy csoportban. De az is tanulságos, fejlesztő hatású volt – az élményeken, szórakozáson kívül-, ha kirándulni mentek. Talán ennek a szolgáltatásnak volt a legnagyobb sikere.

A tanév során több olyan helyzettel kerültem szembe, amelynek megoldásában nem nagyon tudtam segíteni. Ilyenkor mindig segítségemre volt az iskolalelkész is. A diákok többsége ugyan nem vallásos, de szívesen beszélgetnek iskolánk lelkészével, aki közvetlenségével könnyen teremt bizalmi légkört. Ilyen légkörben pedig mindenki fesztelenebbül viselkedett,  könnyebben megnyílt . Ha megoldást nem is találtak a problémára, már az is segített, ha kiönthették a lelküket. Ezt én is tapasztaltam: több alkalommal előfordult, hogy egy-egy mentorált inkább az aktuális problémáiról, sérelmeiről szeretett volna beszélgetni , hiszen nincs más felnőtt (vagy nagyon kevés), aki komolyan, érdeklődéssel hallgatná őket. A mentorálási munkának tehát ez is nagyon fontos részét képezi.

A fentebb leírt munkát, módszereket szeretném folytatni a bennmaradt diákokkal a pályázat következő évében is, hiszen  a célok teljesítése még nem történt meg, a fiatalok többsége pedig aktívan vesz részt a munkában, hálás minden segítségért, odafigyelésért, örömszerzésért.

Sebőkné Szegedi Tímea mentor (EJROK)

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support