Mentori beszámoló (KPIE)
Az adott projekt időszak 7 hónapjának legfontosabb céljai a fejlesztési tervek nyomon követése a fiatalokkal, diákokkal való közös munkában, az egyéni szociális és életviteli kompetenciafejlesztés megvalósulása a személyesen kitűzött célok mentén, illetve a diákok személyes motivációjának megtartása a projekt folyamata miatt. Ezen három cél mellé szorosan kapcsolódtak még olyan a projektben kiemelt célok, mint a nyomon követés, monitoring folyamatok beindítása és az innováció és szakmai fejlesztés vizsgálata. Utóbbira jó apropóként szolgált 10 fiatal, akik egy év és 30 mentori alkalom után kimentek a projektből és ez által május időszaka az ő összegző, záró értékelésükről is szólt.
November-december időszaka első körben a mentori alkalmak beosztásáról szóltak, nemcsak az adott két hónapra, de a projekt ezen időszakára, teljesen 2019. május 31-ig. Ebben két dolog okozott nehézséget, melyet sikeresen át tudtunk hidalni a konzorciumi partner szakmai tanácsaival, segítségével. Az egyik a januári félévi időszak volt, melyben a hevesi iskola partnernek már rengeteg tudása, tapasztalat volt, hiszen első kézből látják ezen időszak nehézségeit, megoldási lehetőségeit. A második nehézség 2019. májusban következett, hiszen 10 fiatal kiment a projektből, 10 új fiatalt pedig integrálni kellett a projekt szakmai programjába. Szakmai sikernek tartjuk, hogy két szakmai és konzorciumi partnerünk itt is sokat segített időmenedzsmenti, szakmai módszerek átadásával.
A leírt szakmai célokból a fejlesztési tervek nyomon követése és az egyénnek, a diákoknak szociális és életviteli kompetenciafejlődésével maradéktalanul elégedett vagyok, mint mentor. Legjobban a tíz kimenő fiatal összegzése támasztja ezt alá. Melyekből egyértelműen egy szakmai fejlődés, egyéni kompetenciafejlődések mutatkoznak meg. A diákok személyes motivációjának megtartása is sikerült, hiszen a tíz kimenő fiatalból, mindenki szeretet volna a projektben maradni, de száz százalékban a továbbtanulási indokok miatt ez nem vált lehetségessé.
Az időszak eredményei számokban nagyon szépek, sok tartalomról árulkodnak. A projekt ezen időszaka alatt 7 hónapig 20 fiatal, majd az utolsó hónapban, azaz májusban újabb 10 diák kapcsolódott bele. Szintén május hónapban 10 diák a projektből lezáró és értékelő mentor alkalmat követően és az elvégzett összegző, értékelő mérés elvégzését követően kiment a projektből. A 7 hónap alatt 340 mentor találkozó, alkalom valósult meg. Az évfolyamok palettája is bővült a projekt első időszakához képest, amelyben 10-11 évfolyam diákjai domináltak. Mert a bekapcsolódott új diákok közül többen kilencedikesek, illetve többen pedig 12 évfolyamosok lettek a tavalyi tanévhez képest. Számszakilag 4 fő 9., 6 fő 10., 14 fő 11., 6 fő 12. évfolyam diákja volt a mostani tanévben (2019/2020 tanév). Az iskola típus paletta tartja a sokszínűséget, melyben a gimnázium, szakgimnázium és szakközépiskola is megjelenik. 13 diák gimnáziumi, 10 diák szakgimnáziumi, 7 diák szakközépiskolai tanulmányokat folytat. A diákok szociális háttere is nagyon sokszínű maradt, úgymint lakóhely, például kis falu, kisváros, megyeszékhely egyaránt megtalálható. A diákok között többen bejárós és még több kollégiumi státusszal is bírnak.
Szakmai munka összefoglalásaként fontos megemlítenem a projekt ezen időszakában elért szakmai sikereket. A hat végzős diákból mind a hatan a továbbtanulás mellett döntöttek, ki egyetem, ki pedig szakképzés irányában. A jelenleg 11-es diákok mindegyike, azaz 14 fiatal is megerősödött továbbtanulási céljaiban, melyeknek a mentor találkozók alkalmával hangot is adtak. Szerintem a projekt igazi innovációja, hogy ezen személyes segítségnyújtó folyamat, a mentoráció óriási sikereket, eredményeket tud elérni, például a továbbtanulás ösztönzésében. A mentorációkon már a 9 és 10 évfolyam diákjaival is előkerülnek a továbbtanulás, pályaválasztás, a tudatos életvezetés témái. A projektben volt lehetőségünk külsős szakemberek bevonása mellet a fiataloknak szakmai programokat szervezni, illetve a mentor alkalmakat színesíteni. Ilyen külső szakember volt, pályaválasztási tanácsadó, életvezetési tanácsadó, vállalkozási menedzser, vállalkozásindításokat támogató start up-er, szociális szakember. A fiatalok visszajelzései alapján a mentori folyamatokban legtöbben önismeretben, önbizalomban fejlődtek. Többen fejlődtek konfliktuskezelésben, döntéshozatalban, verbális kommunikációban.
A következő projekt időszak két legfontosabb szakmai célja számomra, mint mentor az új fiatalok, diákok integrációja a projektbe és a projekt szakmai innovációjának monitori és hatásmérési folyamatainak szakmai támogatása.
Bálega János, mentor (KPIE)