Pályaorientáció, mint humánszolgáltatás

  • 2019.05.06.

A felnőtté válás útján az első lépés az általános iskola befejezése utáni pálya-és iskolaválasztási döntés megszületése. Ezt a döntést számos tényező befolyásolhatja: a tanulmányi eredmények, a szülői irányítás, az osztálytársak választásai vagy, hogy milyen középiskolák találhatók a környéken. Jó esetben szerepet kaphat a döntés meghozatalában, hogy a tanuló milyen képességekkel rendelkezik, milyen érdeklődési területek, irányok jellemzik, ismeri a választott pályákkal összefüggő elvárásokat és még a munkaerő-piaci lehetőségekkel is tisztában van.

Ezzel az ideális állapottal szemben a valóság általában az, hogy a fiatal „el van veszve” a pálya- és iskolaválasztás világban. Sok esetben fogalma sincs, hogy mi szeretne lenni, merre tovább, mi lenne jó számára, ami teljesen természetes ebben az életkorban, hiszen érdeklődése még differenciálatlan, kialakulatlan, sokat változik.

„El kell fogadnunk azt a tapasztalati tényt, hogy a differenciált érdeklődés különösen a munkatevékenységre, hivatásra vonatkozóan általában nem alakul ki 14 éves korig.” (Völgyesy Pál :A pályaválasztási döntéselőkészítés)

Nem csak a szakmák, pályák tartalmával nincs tisztában, hanem saját személyiségjellemzőivel sem.

A pályaválasztási döntés meghozatalát a pályaorientáció támogatja. A fogalom egy olyan folyamatot jelent, amely „a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását a lehető legszélesebb információnyújtás révén” (Szilágyi Klára: Munka – pályatanácsadás mint professzió).

A pályaorientációs ismeretek jelentik azt az alapot, amelyre a fiatalok a későbbi életszakaszokban támaszkodhatnak. A pályaorientáció figyelembe veszi a személyiség tulajdonságait (képességek, érdeklődés, érték, munkamód, tanulási stílus), ez az önismereti oldal, és a környezeti összetevőket, a pályaismeretet, a munkaerő-piaci jellemzőket, valamint jogi, gazdasági ismereteket.

A „Suliplussz” programban kiemelt szerepet kap a pályaorientáció, mint humánszolgáltatás. A strukturált csoportos foglalkozásokon túl, megjelenik a mentori tevékenységben is.

 

Kuik Erika mentor

J.L.Seaugull Alapítány

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support