Mentorálás

  • 2018.08.15.

A mentor egy görög eredetű szó, melynek eredeti jelentése nevelő, tanító, tanácsadó. A fogalom a magyarországi felnőttoktatásban a rendszerváltás idején jelent meg először, de napjainkban a közoktatásban, a felnőttképzésben, és a felsőoktatásban is egyaránt jelen van a mentori tevékenység.

A mentorálás, mint szolgáltatás elemzése a fogalom definiálásából kell, hogy kiinduljon. „A humán szolgáltatások terén alkalmazott elnevezés, mely egy idősebb, tapasztalt felnőtt és egy nem rokon, fiatalabb személy kapcsolatát jelenti, mely kapcsolatban az idősebb személy folyamatos tanácsadást, útmutatást, bátorítást ad a fiatalabb számára, alkalmassága-kompetenciája és személyiségfejlődése növekedése érdekében.” (Rhodes, 2005)

A mentorálást progresszív szakaszok közti mozgás szempontjából kell értelmeznünk, ami megmutatkozik a mentor-mentorált kapcsolatában és a tanulás minőségében is.

A mentorálás módszerei az alábbiak szerint változhatnak a célcsoportok, fejlesztési célok függvényében: információnyújtás, tájékoztatás, szakmai támogatás, orientálás, irányítás, megerősítés, bizalomépítés, konzultáció, egyeztetés az ügyfél szükségletei szerint akár a családtagokkal, a munkaerő-piaci szolgáltatást végző szervezettel, a képző intézménnyel, vagy a munkáltatóval, a szociális intézménnyel, önkormányzattal, a civil szervezettel. Ezen túl a mentorálás módszerei közé tartozik még a tanácsadás, a döntések elősegítése, mentális támogatás, személyes segítő háttér biztosítása, személyes kísérés, ügyintézés segítése, kapcsolatrendszer kialakítása és működtetése.

Projektünkben a mentorálás folyamata a köznevelésben jelen lévőkre, illetve a jövőben a felnőttképzésben megjelenő célcsoportokra koncentrál.

Leave a Comment

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support