Pályaorientációs programelem – Suliplussz

  • 2018.10.11.

A pályaorientáció egy olyan folyamat, mely a lehető legszélesebb információnyújtás révén támogatást nyújt a résztvevőknek abban, hogy azok pályaismeretét, öndefinícióját bővítse, tartalmában mélyítse, ezzel segítve elő a releváns pályaválasztási döntést, illetve a megfelelő életpálya építést, a reális karriercélok meghatározását.

A pályaorientációs tevékenységek hatása, jelentősége abban van, hogy a programban résztvevő hátrányos helyzetű tanulókat segítse, esetleges iskolai lemorzsolódásukat megakadályozza, a szociális képességeiket fejlessze, az életvezetési technikáikat bővítse.

A folyamat célja elsősorban az, hogy a diákok a mentori tevékenységek mellett olyan szolgáltatásokat is kapjanak, amelyek komplex módon segítik a fentiek eredményességének elérését, személyiségük komplex módon való fejlesztését. Nem kizárólag a pályaválasztásban, felsőoktatásba való átlépéssel érintett tanulók esetében fontos a pályaorientáció, de azoknak a résztvevőknek is lényeges ez a szolgáltatás, akik az önismeretük bővítésében, a pályaismeretük bővítésében kapnak támogatást.

A témakör tekintetében a pályaorientáció négy fő személyiségjellemző mentén vizsgáljuk a személyiséget, ezek egymásra való hatása, az egyén és a környezet hatása kell kiemelt szerephez jusson a folyamatban. A négy személyiségjellemző, amelyre a foglalkozás- sorozat tematikája fókuszált.

  • Érdeklődés: olyan személyiségjellemző, amely az egyén és környezete közötti kapcsolatokat írja le, egy tulajdonság, amelyben realizálódik, hogy az egyén mit választ ki a környezetéből (emberek, dolgok tekintetében). Az életkor előrehaladásával az érdeklődés változik, más, új érdeklődési körök kerülnek előtérbe, így ennek a személyiségjellemzőnek a folyamatos vizsgálata célszerű és fontos a pályaválasztás szempontjából. Neveléstudományi kutatások igazolják, hogy 80% az érdeklődés szerepe a pálya kiválasztásának szempontjából.
  • Képességek: velünk született diszpozíciók, amelyek a tevékenységeink alapfeltételei, és minden esetben az adott tevékenységben realizálódik. Ennek a személyiségjellemzőnek kiemelten fontos eleme, hogy kompenzálhatóak, tehát egy képesség más képességgel helyettesíthető. A képességek fejleszthetőek, tehát a gyakorlat során magasabb szintet érhet el az egyén. A képességek csoportosíthatóak számos módon, mentális alapképességek, speciális képességek, szakmai és szakma feletti képességek. A szakma feletti képességek (kulcsképességek) különösen fontosak az egyén életében, hiszen nem kötődnek szakmához, az egyén minden tevékenységében jelen kell legyenek.
  • Értékek: Az értékek kettős értelemben vannak jelen az egyéni életpályavitelben, hiszen egyrészt jelen van a szubjektív választások tartalma, másrészt ezek objektív módon valósulnak meg. Az értékek olyan személyiségjellemzők, amelyek az egyedi választásokat, a ’mi fontos’ kérdéseket válaszolja meg. Ezek a munkához kötődő értékek (pl. munkával kapcsolatos biztonság, felügyeleti viszonyok, szellemi ösztönzés, stb.) megjelennek az egyéni pályaválasztási kérdésekben, majd az életpályavitellel való elégedettség is összefüggésben van a pálya, munkakör és a munkaértékek preferenciájával.
  • Munkamód: A munkamód az egyéni munkavégzés egyéni feltételrendszerét írja le, azaz, hogy miként szeret az egyén dolgozni, munkát végezni. Ebben a személyiségjellemzőben jelen vannak olyan elemek, mint az, hogy az egyén inkább egyedül, vagy csoportban dolgozik- e hatékonyabban, inkább mentális képességeket igénylő, vagy inkább szellemi tevékenységeket igénylő feladatokban vesz- e részt.

Mindezek a személyiségjellemzők meghatározó módon jelen vannak az egyéni önismeret bővítésben, s kiemelkedően fontos, hogy minden tényező vizsgálata, fejlesztése megjelenjen a pályaorientációs programban. A programelem gondozója: Eötvös József Református Oktatási Központ.

Leave a Comment

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support